Spis treści:
- Transport min z Hajnówki do Mostów
- Konsekwencje personalne i decyzje ministra obrony
- Standardy bezpieczeństwa pod lupą
- Pierwsze kroki w stronę poprawy
Transport min z Hajnówki do Mostów
W lipcu 2024 roku 200 min TM-62M wyruszyło z magazynu w Hajnówce do miejscowości Mosty pod Szczecinem. Celem przewozu było zabezpieczenie ich w odpowiednim magazynie wojskowym. W wyniku zaniedbań ładunki znalazły się w cywilnym wagonie PKP, który przez 11 dni przemieszczał się po Polsce.
Braki zauważono dopiero po dotarciu transportu do miejsca docelowego. Poszukiwania zaginionych skrzyń rozpoczęły się natychmiast. Ostatecznie odnaleziono je na bocznicy kolejowej w pobliżu magazynu IKEA Orla.
Konsekwencje personalne i decyzje ministra obrony
9 stycznia 2025 roku Minister Obrony Narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz podjął zdecydowane działania. Odwołał generała dywizji Artura Kępczyńskiego, szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Decyzja została ogłoszona publicznie za pośrednictwem platformy X.
„W dniu 9 stycznia 2025 r., decyzją Ministra Obrony Narodowej, Szef Inspektoratu Wsparcia SZ gen. dyw. Artur Kępczyński został odwołany ze stanowiska.” - Ministerstwo Obrony Narodowej (opublikowane na platformie X).
Następnego dnia nowym szefem Inspektoratu Wsparcia został generał Dariusz Mendrala. Generał Mendrala wcześniej kierował Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Teraz stanie przed wyzwaniem wprowadzenia reform, które mają zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości.
Standardy bezpieczeństwa pod lupą
Sprawa ujawniła liczne nieprawidłowości w logistyce wojskowej. Zaniedbania w nadzorze nad transportem niebezpiecznych materiałów stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego. Eksperci podkreślają konieczność wprowadzenia zmian, które poprawią organizację i nadzór.
- Brak procedur w transporcie wojskowym
- Niewystarczający nadzór nad ładunkami
- Potrzeba zwiększenia odpowiedzialności w strukturach wojskowych
Pierwsze kroki w stronę poprawy
Generał Dariusz Mendrala zapowiedział kompleksowe działania mające na celu poprawę procedur transportu i nadzoru. Minister Kosiniak-Kamysz zadeklarował, że bezpieczeństwo logistyczne stanie się jednym z priorytetów armii.
Podjęte działania kadrowe są pierwszym krokiem w kierunku odbudowy zaufania do polskich sił zbrojnych. Kolejne reformy mają zapewnić, że podobne incydenty nie będą się powtarzać.