Spis treści:
- Zmniejszenie podstawy programowej i likwidacja prac domowych
- Zmiany w kanonie lektur szkolnych
- Nowy przedmiot: edukacja zdrowotna
- Reakcje rodziców i ekspertów
Zmniejszenie podstawy programowej i likwidacja prac domowych
Działacze Prawa i Sprawiedliwości zarzucają obniżenie poziomu edukacji poprzez zmniejszenie podstaw programowych. Poseł Dariusz Piontkowski podkreślił, że zakres materiału zredukowano o 20–30% w niemal wszystkich przedmiotach. Zwrócił również uwagę na likwidację prac domowych, która wywołała liczne protesty rodziców. Według polityka, zmiany te prowadzą do obniżenia jakości nauczania w polskich szkołach.
„Taka decyzja obniża po prostu poziom nauczania w polskich szkołach. Dalej - zmniejszono podstawy programowe ze wszystkich przedmiotów. Jest 20, 30 proc. mniej materiału” – Dariusz Piontkowski.
Zmiany w kanonie lektur szkolnych
Radny Tomasz Madras zwrócił uwagę na wykreślenie z kanonu lektur utworów Mickiewicza, Sienkiewicza i Kochanowskiego. W jego ocenie jest to zamach na literaturę narodową. Zmiany te wywołują obawy o przyszłość edukacji humanistycznej, a wielu rodziców oraz nauczycieli kwestionuje zasadność takich decyzji.
Nowy przedmiot: edukacja zdrowotna
Przedmiot edukacja zdrowotna ma zastąpić wychowanie do życia w rodzinie i wzbudza liczne kontrowersje. Według Tomasza Madrasa, nowy program może prowadzić do deprawacji dzieci i przedwczesnej seksualizacji. Zajęcia mają obejmować edukację seksualną, ochronę zdrowia psychicznego oraz naukę zdrowego stylu życia. Przedmiot ma zostać wprowadzony od 1 września przyszłego roku.
„Nastąpił zamach na lektury szkolne. Doszło do wykreślenia części utworów Mickiewicza, Sienkiewicza, Kochanowskiego” – Tomasz Madras.
„Boimy się, że nowy przedmiot będzie służył, tak jak wielu ekspertów się obawia - deprawacji dzieci i przedwczesnej seksualizacji” – Tomasz Madras.
Reakcje rodziców i ekspertów
Rodzice i eksperci wyrażają mieszane opinie na temat wprowadzanych zmian. Krytykują brak konsultacji społecznych oraz obawiają się, że nowe podejście do edukacji zaszkodzi jakości kształcenia. Niektórzy eksperci wskazują jednak, że edukacja zdrowotna może być pozytywnym krokiem, jeśli zostanie dobrze opracowana. Zmiany w edukacji pozostają przedmiotem gorącej debaty. Konferencja w Białymstoku pokazała, jak bardzo różne środowiska oceniają te decyzje, a ostateczny wpływ reform będzie widoczny dopiero w przyszłości.
źródło: Radio Białystok