wtorek, 08 październik 2024 14:35

Pracownicy banku ratują oszczędności 76-letniej białostoczanki przed oszustwem

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Oszuści okradli seniorkę Oszuści okradli seniorkę For: pixabay

Dzięki czujności pracowników banku, starsza mieszkanka Białegostoku nie straciła swoich oszczędności. 76-letnia kobieta została zmanipulowana przez oszustów, którzy podszywali się pod pracowników platformy inwestycyjnej. Mimo że zainstalowała na swoim telefonie podejrzane aplikacje, bank zablokował podejrzany przelew i powstrzymał oszustów przed kradzieżą 20 tysięcy złotych.

Manipulacja i instalacja zdalnych aplikacji

W czerwcu do białostoczanki zaczęli dzwonić mężczyźni, podający się za przedstawicieli platformy handlowej. Przekonywali ją, że posiada tam środki, jednak aby je wypłacić, musi posiadać na koncie co najmniej 5 tysięcy złotych. Seniorka, za namową dzwoniących, zainstalowała na telefonie aplikację bankową oraz program umożliwiający zdalne sterowanie telefonem. W ten sposób oszuści uzyskali pełen dostęp do jej konta.

"Aby je dostać, białostoczanka musi mieć na swoim koncie bankowym co najmniej 5 tysięcy złotych." - Podkom. Malwina Trochimczuk, białostocka policja

Próba przelewu i szybka reakcja banku

Podczas kolejnej rozmowy telefonicznej oszuści poinformowali kobietę, że jej konto jest zablokowane. Polecili jej, aby udała się do banku w celu jego odblokowania. Wtedy oszuści próbowali przelać z jej konta 20 tysięcy złotych. Na szczęście pracownicy banku wykazali się czujnością i podejrzewając oszustwo, natychmiast zablokowali podejrzany przelew. Seniorka próbowała odblokować swoje konto zgodnie z ich zaleceniami, jednak pracownicy stanowczo odmówili realizacji tej operacji

."Okazało się, że była to aplikacja do zdalnej obsługi urządzenia." - Podkom. Malwina Trochimczuk, białostocka policji

Wciąż nowe żądania oszustów

Przestępcy nie zrezygnowali. Dzwonili do białostoczanki, informując ją, że jej zyski z rzekomej inwestycji wynoszą już 17 tysięcy złotych, lecz nadal są zablokowane. Seniorka ponownie udała się do banku, aby odblokować konto. Tym razem pracownicy powiadomili policję, dzięki czemu udało się skutecznie udaremnić oszustwo.

"Oszuści wciąż wydzwaniali do seniorki z informacją, że nie otrzyma zysków, które już wzrosły do 17 tysięcy złotych, gdyż nadal ma zablokowane konto." - Podkom. Malwina Trochimczuk, białostocka policja

Najważniejsze informacje:

  • Zainstalowanie aplikacji zdalnego sterowania urządzeniem przez ofiarę oszustwa
  • Próba przelewu 20 tysięcy złotych została zablokowana przez pracowników banku
  • Oszustwo zostało zgłoszone na policję, co pomogło uratować oszczędności 76-latki

Policja przestrzega przed nieprzemyślanymi decyzjami

Policja apeluje o rozważne podejmowanie decyzji finansowych i konsultowanie ich z bliskimi. Warto zachować czujność w sytuacjach, które wymagają instalowania dodatkowych aplikacji lub podejmowania decyzji na prośbę nieznajomych. Ostrożność i konsultacje mogą pomóc w uniknięciu oszustw, które coraz częściej dotykają seniorów i osoby mniej obeznane z technologią.

źródło: Radio Białystok